Pages

09 Mei 2012

Perniagaan Internet : Pengenalan pada peniagaan website atau website flipping


Perniagaan website boleh di samakan dengan perniagaan hartanah di dunia nyata. Nama domain di ibaratkan sebagai tapak tanah manakala website di ibaratkan sebagai bangunan di atas tapak tanah.

Harga nama domain meningkat jika nama domain itu sangat istimewa dan unik. Harga domain tersebut juga boleh meningkat jika website yang di bina atas nama domain itu bermutu, mempunyai trafik yang banyak dan mendatangkan keuntungan yang tinggi. Semakin tinggi keuntungan yang website anda jana, semakin tinggi harga website tersebut.

Ada berbagai konsep untuk perniagaan website atau website flipping ini.



Cara pertama, anda kaji pasaran dan pilih nama domain yang anda rasa ada potensi untuk pergi lebih jauh. Kemudian, anda bina website bersesuaian dan upload di atas nama domain tersebut. Akhir sekali, anda jual website tersebut tanpa ada rekod pendapatan. Anda boleh menjana keuntungan yang banyak jika pandai membina website berdasarkan permintaan. Contohnya, produk ipad model terbaru akan keluar tidak lama lagi. Anda beli nama domain berkaitan, bina website dan jual website tersebut. Saya pasti, anda akan dapat untung berlipat kali ganda.

Cara kedua, anda beli website yang di jual oleh orang lain. Anda baiki website tersebut dan jana pendapatan sebanyak mungkin dari website tersebut. Selepas enam hingga lapan bulan, anda jual website tersebut kepada orang lain dengan harga dua hingga tiga kali ganda dari harga asal yang anda beli. Jika pendapatan yang anda perolehi dari website tersebut banyak, anda boleh jual website tersebut pada harga yang jauh lebih tinggi dari harga asal yang anda beli.

Cara ketiga, anda cari idea unik. Bangunkan website dan jual pada mereka yang ingin meneruskan idea anda. Kadangkala diri kita ini penuh dengan idea unik tetapi kita tidak berminat untuk menguruskan atau memperkembangkan idea tersebut. Oleh itu, anda bina website berdasarkan idea anda dan jual pada mereka yang berminat. 



Untuk cara ketiga, anda bina website berdasarkan idea anda. Kemudian, uruskan website tersebut dan dapatkan bukti secara nyata yang website anda memang memiliki potensi  yang besar untuk pergi lebih jauh. Akhir sekali, gunakan data yang ada untuk membantu anda menjual website anda itu pada orang lain.

Perniagaan website memang boleh keuntungan yang luar biasa kepada anda. Apa yang anda perlu lakukan untuk berjaya dalam website flipping ini adalah sentiasa bertindak lebih laju dari pesaing – pesaing anda yang lain.



Bertindaklah sekarang, dapatkan nama domain anda sendiri sebelum terlepas!

Jika nak beli nama domain, boleh cuba tengok di sini: NetKL


Kredit: MachineDaena, SmallBizTrens & SiliconCloud

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

berbicara